28.06.2023

Fire grunner til å bruke influencermarkedsføring i din merkevarestrategi

Influencermarkedsføring har blitt en stadig mer populær strategi for bedrifter som ønsker å øke sin merkevareeksponering. Ifølge en undersøkelse utført av HubSpot i 2022 blant amerikanske markedsførere, sier 80% at influencermarkedsføring er effektivt, og 89% sier den fungerer like bra (om ikke bedre) enn andre markedsføringskanaler.

I Norge har vi sett en lignende trend, med et økende antall bedrifter som vender seg til influencere for å nå ut til et mer målrettet og engasjert publikum. I denne artikkelen skal vi ta opp fire grunner til hvorfor vi mener du bør bruke influencere som en del av din merkevarestrategi.

Oslo Byfestival
1. Gir målrettet markedsføring innenfor din nisje

En av de største fordelene med influencermarkedsføring er muligheten til å nå ut til en spesifikk målgruppe, og enda viktigere, til en bestemt nisje. Influencere er ofte eksperter i deres respektive nisjer, enten det er mote, matlaging, teknologi, fitness, etc., og har en dedikert og engasjert følgerskare som verdsetter deres innsikt og anbefalinger. Spesielt nå som tredjeparts informasjonskapsler forsvinner og tilgangen til sporingsdata begrenses, vil bruk av influencermarkedsføring innenfor en nisje kunne sikre en god avkastning på investeringen for kampanjen.

 

2. Bygger tillit og troverdighet

Tillit er noe av det viktigste for å få en vellykket kampanje. Influenceres følgere stoler på deres anbefalinger , og når en influencer promoterer din merkevare eller produkt, overføres denne tilliten til din virksomhet. I en undersøkelse utført av Kantar oppgir 63% i aldersgruppen 15-29 år at de følger en influencer i sosiale medier. Av disse bekreftet over halvparten – tilsvarende 35% – at de har kjøpt produkter eller tjenester basert på en influencers anbefaling eller fremvisning.

Oslo Byfestival
3. Øker synlighet i sosiale medier

Annonseblokkering blitt mer og mer utbredt, spesielt blant de yngre. Statistikken fra 2020 indikerer at 26% av brukerne i Norge valgte å blokkere annonser. Dette kan virke utfordrende for merkevarer, men influencermarkedsføring tilbyr en løsning. Siden influencere blander sponsede innlegg naturlig i sitt innhold, er det vanskelig for annonseblokkere å identifisere og skjule disse annonsene. Dette sikrer at merkevaren din fortsatt når ut til sitt tiltenkte publikum til tross for blokkeringer.

Videre, er det slik at unge mennesker gjerne søker etter informasjon, produkter og tjenester på sosiale medieplattformer i stedet for tradisjonelle søkemotorer. Ved å engasjere influencere som resonnerer med denne målgruppen, vil merkevaren din være mer fremtredende når de søker etter relaterte emner eller produkter.

4. Skaper autentisk og engasjerende innhold

Forbrukernes forventninger til annonser har endret seg. Nå kreves det at annonsene er autentiske, engasjerende, kreative og kontekstuelt relevante for å fange oppmerksomhet. Influencere er dyktige historiefortellere og kan skape autentisk og relevant innhold som appellerer godt til deres følgere. Dette skaper en unik mulighet for brukergenerert innhold som merkevaren kan dra nytte av. Enten det skjer gjennom influencerens egen profil eller merkevarens profil, er dette en flott måte for merkevaren å formidle reklamebudskapet på en naturlig og engasjerende måte til forbrukerne.

Oslo Byfestival

Vil du vite mer om hvordan din merkevare kan ta i bruk influencermarkedsføring? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Fredrik Hagelund

Ta kontakt med Fredrik

Fredrik Hagelund

Leder kommunikasjon & rådgiver