Viaplay

Gulltransporten

I forbindelse med lanseringen av Viaplays første norske spillefilm, ble Concept Communication engasjert for å skape oppmerksomhet rundt lanseringen av Gulltransporten.

Filmen handler om den kalde 9.april morgenen i 1940 hvor tyskerne invaderte Norge med klare mål for øyet: kongen, regjeringen, kontroll over kysten , jernmalm og den norske gull- beholdningen.

Viaplay er godt kjent med at streamingtjenester er et meget konkurransepreget marked med mange aktører og kino som en stor utfordrer i denne perioden. Og at det er meget utfordrende å nå frem til målgruppen i en hektisk førjulsperiode.

Viaplay satte seg som mål om å øke kjennskapen om at Gulltransporten kun var tilgjengelig for streaming på Viaplay, og øke antall nye abonnementer til strømmetjenesten!

Vår hypotese var at vi måtte tenke nytt og heller skille oss ut fra mengden. Det vil si at vi ønsket å finne måter å gjøre mer inntrykk på gjennom påvirkning som bryter gjennom støyen og reklametretthet.

Samtidig ville vi skape engasjement hos forbrukerne og drive bevissthet på en måte som opplevdes som positiv.

Vi hentet inspo fra Youtube hvor det ligger hundrevis av «goldbar challenge» filmklipp som igjen hundrevis av millioner av visninger. Et genialt instant reward konsept som sjeldent/aldri har blitt gjennomført i Norge. Vi videreutviklet et mer autentisk konsept og kampanjen vår ble en fysisk aktivisering på Norges mest trafikkerte område, Oslo S i uke 50.

Vi lagde «Gullspillet» hvor budskapet var å trekke tråder til historien om transporten av gullet samt en patriotisk følelse.

«Hjelp Gulltransporten, få en 12kg gullbarre ut av Norges Bank og du er med i trekningen av 100 000 kroner» ble en  enestående suksess.

Dette var trafikkbyggeren som aktiviserte målgruppen og samtidig formidlet historien til filmen om Gulltransporten.

Effekt:

  • 4463 deltakere på gullspillet, dvs. ca. 80 (!) personer i timen til en hver tid. Dette utgjør utrolige 120% økning fra oppsatt mål.
  • 132 000 mennesker engasjerte seg i løsningen gjennom gullspillet og tilskuere
  • Organisk spredning på over 22,2 millioner visninger gjennom Tik Tok fra gullspillet på Oslo S.
  • Nest best likte kampanje gjennomført av Viaplay i 2022 *kundeundersøkelse i målgruppe A25-49
Kategori:

Ønsker du mer informasjon,
ta kontakt med oss

Øystein Nilssen

Øystein Nilssen

Business Development Manager

Fredrik Hagelund

Fredrik Hagelund

Leder event og kommunikasjon