Strøksforeningen Karl Johan

Oslo Byfestival

Etter en nedgang av handel i Oslo sentrum som følge av pandemien, restriksjoner og et nedlagt samfunn fikk vi i oppdrag av Strøksforeningen Karl Johan om å «ta byen tilbake»

Vårt mål var å ta tilbake omsetningen innenfor retail, servering, opplevelser og uteliv i Oslo sentrum.

Dette løste vi ved å skape 65 arrangementer, underholdning og opplevelser.

Vi involverte de 9 store sentrumsforeningene for et storslått arrangement, med en tydelig designet kanalmix, hvor fokuset var på fysiske arenaer og nærhet til brukeren i samspill med digitale kanaler.

Vi valgte å lage en kommunikasjonskampanje som gikk over 10 uker hvor vi markedsførte de 65 arrangementene som fant sted under Oslo Byfestival. Denne resulterte i 3 millioner visninger digitalt og 67 000 interactions i våre egne SOME-kanaler.

Ikke bare hentet vi tilbake omsetningen i Oslo Sentrum, men vi hadde også en omsetningsøkning på 9%. Dette målt mot samme periode i rekordåret 2019, innenfor retail var det en økning på 12%.

Etter suksessen i 2021 arrangerte vi 22- 26 septemer 2022 Oslo Byfestival for andre gang, og nå jobber vi med alle sentrumsforeningene og Oslo Kommune for å kunne gjennomføre Oslo Byfestival for tredje gang.